Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna Przedszkola

POZYCJE Z LITERATURY DZIECIĘCEJ, PSYCHOLOGICZNEJ ORAZ

 STRONY INTERNETOWE  POLECANE RODZICOM W SYTUACJI PANDEMII.

 

–  Bajkoterapia, czyli bajki dla małych i dużych” wydawnictwa Nasza Księgarnia

–  MądrzeRAZEMwDOMU- Cała Polska czyta dzieciom

– „Jak wspierać dzieci w kryzysie? Poradnik dla rodziców nie tylko na czas globalnej pandemii”

Małgorzata Taraszkiewicz

– „Zuzia w czasie pandemii” Liane Schneider  – wydawnictwa Mądra Mysz

– „Koronawirus, broszura nie tylko dla dzieci” Renata Kołpaczewska

– „Psychologiczne portrety człowieka. Rozdziały „Jak rozpoznać potencjał dziecka? Jak

rozpoznać ryzyko i jak pomagać?” Anna Brzezińska

– „Uważność i spokój małej żabki” Eisel Snel- wydawnictwo „Co j a na to”?- książka z

ćwiczeniami dla dzieci-dostępne bezpłatnie na kanale you tube (pod hasłem Uważność i

spokój małej żabki)

– Czasopismo Bliżej Przedszkola- artykuły dla rodziców

–  Aleix Cabrera „Basia i higiena , czyli eksplozja baniek”

– „Dzieci w lockdownie”- Kulczyk Foundation

–  Niclodeon- Psi patrol- Myjemy ręce

–  Portal facebook „Misja rodzic- szkolenia i wywiady dla rodziców dzieci 0-7 lat”

-„Jak walczyć ze stresem-ćwiczenia oddechowo- relaksacyjne”; „Ćwiczenia zmniejszające

napięcie i przeciążenie” dostępne na stronie

https://portaledukacyjny.krakow.pl/aktualnosci/247403,1812,komunikat,nie_daj_sie___wsparcie_psychiczne_uczniow__rodzicow_i_nauczycieli_w_czasie_pandemii___zakonczenie_projektu.html

– strony internetowe www.wsip.pl, www.przedszkolankowo.pl

– Cześć, jestem wirus-pdf  do pobrania i do druku

– Bajka o koronie film na kanale you tube

– Staś i Jadzia Pętelka zostają w domu

https://www.zielonasowa.pl/files/filemanager/Stas-i-     Jadzia-Petelka-zostaja-w-domu.pdf

– www.czasdzieci.pl

 

Kilka słów o rozwoju dziecka od urodzenia do 6 lat

 

Każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny, jednak badacze stworzyli pewne normy, które służą specjalistom, a także rodzicom. Są stworzone po to, by obserwować rozwój dziecka, dzięki temu możliwe jest rozpoznanie deficytów i rozpoczęcie możliwie jak najwcześniej działań terapeutycznych.

Mitem jest to, że chłopcy zaczynają mówić później, albo że dziecko rozgada się, gdy pójdzie do przedszkola.

Roczne dziecko mówi od 1 do 10 słów i zaliczamy słowa typu mama, baba, tata, ale też wyrażenia dźwiękonaśladowcze czy sylaby np. mi [miś], di [drzwi] itd. Rozumienie znacznie wyprzedza umiejętność mówienia. Dziecko gromadzi informacje różnego rodzaju, aby w kolejnych etapach rozwoju mowy z nich korzystać. Na tym etapie jest w stanie skojarzyć usłyszane słowo z właściwym przedmiotem, a także zna i rozpoznaje swoje imię, rozumie proste polecenie.

Dziecko dwuletnie łączy dwa proste elementy np. mama da (mama daj), mama am. Charakterystycznym zjawiskiem w okresie tworzenia przez dziecko pierwszych wyrazów są onomatopeje – odgłosy zwierząt, pojazdów, ale też onomatopeje funkcjonujące jako nazwy np. odkurzacz – buuu – dzieci same nadają dźwięki przedmiotom.

3 rok życia dziecka to okres zdania. Jest to etap znacznej aktywności komunikacyjnej, manifestuje się częstym mówieniem i powtarzaniem wypowiedzi dorosłych. W tym wieku dziecko nie używa już żadnych dźwięków mowy niewystępujących w jego otoczeniu tj. mlaski. Na tym etapie dominują jeszcze krótkie wyrazy o prostej strukturze poszczególnych sylab i wymawiane są znacznie lepiej niż dłuższe, choć w tym okresie pojawiają się już powoli dwu- trzy-sylabowe wyrazy.

Czterolatek jest coraz bardziej biegły językowo. Jako ćwiczenia językowe świetnie sprawdzają się nauka piosenek i wierszyków. Czterolatek zadaje bardzo dużo pytań i w ten sposób poznaje świat. Dzieci w tym wieku rozumieją, że poznawać można nie tylko za pomocą zmysłów (wąchając, dotykając, smakując), ale również pytając. Dlatego niezwykle ważne jest to, by udzielać dziecku wyczerpujących odpowiedzi. To od nas zależy czy dziecko będzie chciało dowiedzieć się więcej na jakiś temat czy zgasimy jego ciekawość i potrzebę zgłębiania wiedzy na jakiś temat. Czterolatek zaczyna rozumieć wyrażenia przyimkowe nazywające relacje czasowe np. przed śniadaniem, po obiedzie itd. (ale doskonalenie tej umiejętności i pełną kompetencję w tym zakresie osiąga dopiero ok. 5-6 r. ż.).

Pięciolatek doskonale radzi sobie z grami językowymi. Możemy np. tworzyć

  • rzeczowniki np. lalka ma złote włosy, ta lalka jest… złotowłosa; ten samochód jest żółty, może nazywać się… żółtek
  • czasowniki np. myszka (co robi?) myszkuje.

Różnicuje głoski opozycyjne np. pokaż zieloną kredkę, gdy powiem dobrze, a czerwoną, gdy powiem źle – capka, żapa, totek, sukierek itd.

Dziecko 6-letnie powinno już realizować prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego. Jest to niezwykle ważna umiejętność, ponieważ jeśli dziecko ma trudności artykulacyjne, to wówczas mogą pojawić się trudności w szkole podczas nauki czytania i pisania. Dziecko zaczynające edukacje szkolną często ,,pisze tak jak mówi”.

Sześciolatek jest bardzo aktywny ruchowo, spontaniczny i pobudzony. Wynika to z przewagi procesu pobudzania nad procesem hamowania, który zachodzi w korze mózgowej. Ruchy sześciolatka są coraz bardziej skoordynowane i precyzyjne. Wzrasta umiejętność równowagi – sześciolatek potrafi stać i podskakiwać na jednej noce, jeździć na rolkach lub łyżwach.

U sześciolatków obserwuje się progres pamięci trwałej, wydłuża się czas koncentracji uwagi. Dziecko sześcioletnie jest aktywne podczas zajęć, chętnie wyraża swoje zdanie, ma bogaty zasób słownictwa. Sześciolatek potrafi napisać swoje imię i zna obraz graficzny niektórych liter.

Żródło:https://www.facebook.com/logopedyczna

 

roczne dziecko

2-letnie dziecko

3-letnie dziecko

4-letnie dziecko

5-letnie dziecko

6-letnie dziecko

 

 

 

Drodzy Rodzice!!!

W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej

w naszym przedszkolu prowadzone są:

Zajęcia logopedyczne:

 w Zdziechowie – p. Magdalena Kemnic

w Pyszczynie  – p. Barbara Marzyńska

 

Zajęcia rewalidacyjne:

 w Pyszczynie  – p. Joanna Macińska

 

Pomoc w trakcie bieżącej pracy: 

W zakresie działań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych, służą pomocą wychowawcy poszczególnych grup, którzy chętnie udzielą wsparcia i odpowiedzą na pytania po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania.

 

Z naszym przedszkolem współpracują:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kłecku

ul. Słoneczna 25

62-270 Kłecko

Telefon: 61 424 07 83

( od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 16.00)

 

Centrum medyczne Log Med

Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej

dla dzieci i młodzieży

ul. Graniczna 1B

62-200 Gniezno

Telefon: 606 704 707

( od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 16.00)

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie


Al. Reymonta 9-11; 62-200  Gniezno

Telefony: 61 424 57 68  kierownik, księgowość

61 424 57 67  świadczenia rodzinne, wychowawcze, alimentacyjne

61 424 57 70  pomoc społeczna – pracownicy socjalni

  

W sytuacjach trudnych można skorzystać z pomocy specjalistów:

Ogólnopolskie telefony zaufania dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Bezpłatne telefony przeznaczone dla dzieci i rodziców, którzy znaleźli się w niebezpieczeństwie i chcą

szybko wezwać pomoc lub potrzebują wsparcia.

Czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00 – 20.00
Telefon: 116 000 – numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci
Telefon: 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
Telefon: 116 123 – telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych