” skaczące żabki” 15.04.2020

Witam!

Na początek nasza powitanka 🙂 mam nadzieję, że pamiętacie.

 

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku o mieszkańcach gospodarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

„Na wsi”- wiersz  A. Bober

Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Maja ją także zwierzęta. Uwierzycie?
I w swoich domach kochają się niesamowicie.
W stajni koniki,
Świnki w chlewiku,
W oborze krówki,
A kury w kurniku.
Wszystkie te zwierzęta na wsi mieszkają,
Jedzą, pracują i odpoczywają.
Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
pilnuje, czy niczego im nie brakuje.

Pytania do wiersza:

– O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?- dzielenie nazw zwierząt na sylaby.
– Jak nazywa się dom konia, świni, kury? – dzielenie nazw na sylaby
– Jak nazywa się miejsce, gdzie znajdują się wszystkie te zwierzęta i ich domy?
– Kto opiekuje się tymi zwierzętami?

„Domy dla zwierząt”- zabawa dydaktyczna z planszą do kodowania.

Potrzebować będziemy dwa paski z bloku technicznego, plansze do kodowania i obrazki ze zwierzętami które znajdą państwo poniżej.

mata do kodow.

Informujemy dzieci, że wcielą się teraz w postać rolnika, który musi zaplanować budowę domków dla swoich zwierząt. Proszę, dzieci  by wyobraziły sobie, że plansza to mapa gospodarstwa wiejskiego. Trzeba na niej zaznaczyć miejsca, w których rolnik postawi stajnię, chlewnię , kurnik.  Jednak nie może tego zrobić tak po prostu. Rolnik musi to zrobić stosując się do wskazówek. Dziecko wylosuje  zagadkę, która wskaże dla którego zwierzęcia będziemy planować stawianie domu.

Po odgadnięciu przez dziecko  zagadki, umieszczamy  nad  planszą obrazek z postacią tego zwierzęcia, oraz instrukcję według której poruszamy się po macie. Oczywiście instrukcję do każdego zwierzątka można dowolnie zmieniać.

grafika

Dom dla koni, czyli stajnię musimy postawić na miejscu, którą wskazuje nam ta instrukcja.

Zobaczcie, pierwszy pasek kładziemy wzdłuż pól, które mają ile kropeczek?

Połóżcie zatem pasek wzdłuż pól z jedną kropeczką.

Drugi pasek, kładziemy w poprzek pól, które mają kolor jaki?
Połóżcie zatem drugi pasek w poprzek pól z różową plamką.


Teraz spróbujcie wskazać miejsce, w którym te dwa paski się przecinają.
Pole, pod przecinającymi się paskami to miejsce na którym postawimy stajnię.
Zdejmujemy paski z maty i umieśćcie na wskazanym polu swój obrazek z koniem.
Następnie dzieci rozwiązują kolejne zagadki i schemat się powtarza.

Zagadki dotyczące zwierząt umieszczanych na planszy do kodowania:

Ma grzywę i ogon,
w stajni mieszka sobie.
O kim opowiadam?
Kto mi odpowie?
 (koń)

Lubi głośno pogdakać
kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką
. (kura)

Bawię się w błocie,
mówię: „Kwiku, kwiku”.
Jestem różowiutka
i mieszkam w chlewiku.
 (świnia)

Miłej zabawy pozdrawiam,

Agnieszka Piechnik